Informasjonskapsler

Vi bruker informasjonskapsler på vår nettside.

Noen av de er nødvendige for at siden skal fungere, men du kan velge hva du vil gjøre med resten.

Lamme

Reisebetingelser

Her følger generelle reisevilkår for LAMME AS. Disse gjelder for alle våre reiser, med mindre en reise har særskilte reisevilkår. På reiser med særskilte vilkår vil disse fremkomme i turpresentasjonen på våre nettsider for gruppereiser eller under fanen "betingelser" på reiseprogrammet du får tilsendt for individuelle reiser.

Der reisevilkårene fraviker Alminnelige vilkår for pakkereiser går LAMME sine foran, da Alminnelige reisevilkår kan fravikes i visse tilfeller.

1. Bestilling

Bestilling kan skje per telefon, e-post eller elektronisk via vår nettside. Avtalen mellom partene anses inngått ved bekreftet bestilling og innebærer aksept av turens reisevilkår. Les bestillingsbekreftelsen nøye straks du mottar den. Vennligst påse at navn på alle reisende stemmer overens med passet. Eventuelle feil skal rettes før betaling av depositum finner sted. Endringer på et senere tidspunkt kan medføre gebyr.

2. Depositum og sluttbetaling

Etter bestilling av reisen vil du få tilsendt reisebekreftelse og faktura med to innbetalingsfrister. Depositumsbeløpet må innbetales innen syv dager. Manglende betaling av depositum medfører ikke at avtalen bortfaller.  Depositumsbeløpet for reiser i Europa er kr. 2500 pr. person. For reiser utenfor Europa er depositumsbeløpet kr 3500. Depositumet er en delbetaling av reisens pris. Sluttbeløpet for reisen forfaller til betaling 65 dager før avreise. Er det mindre enn 65 dager til avreise ved bestilling, må hele beløpet betales samtidig og med kort betalingsfrist. På enkelte reiser kan vilkårene fra våre leverandører medføre høyere depositumsbeløp og/eller tidligere forfall av restbeløpet. Dette er i tilfelle opplyst under praktisk info på nettsiden til den aktuelle reisen. Reisedokumentene sendes på e-post en til to uker før avreise og/eller legges inn i reiseprogrammet.

3. Avbestilling mot gebyr

Avbestilling skal skje skriftlig. Manglende innbetaling av depositum eller restbeløp gjelder ikke som avbestilling. Ved avbestilling eller uteblivelse (no-show) gjelder følgende gebyrer:

  • Fra påmelding til og med 106 dager før avreise: kr 1000 pr. person
  • Fra og med 105 til og med 65 dager før avreise: depositumsbeløpet
  • Fra og med 64 til og med 36 dager før avreise: 50% av reisens pris
  • Under 36 dager før avreisedato: 100% av reisens pris

Dersom den reisende ikke møter ved avgang eller mangler de nødvendige dokumenter for å delta på reisen, gis ingen refusjon. På enkelte reiser kan avbestillingsreglene være strengere på grunn av de vilkårene vi får fra våre leverandører. Dette vil i tilfelle være opplyst under praktisk info på nettsiden til den aktuelle reisen eller under fanen "betingelser" i det tilsendte reiseprogrammet.

4. Avbestilling ved ekstraordinære omstendigheter / force majeure

Den reisende har rett til å avbestille dersom det på reisemålet eller i umiddelbar nærhet av dette de siste 14 dager før reisen tar til, konstateres krigshandlinger, naturkatastrofe, farlige smittsomme sykdommer eller andre begivenheter som kan likestilles med foran nevnte, og det er rimelig grunn til å anta at disse forhold også vil gjøre seg gjeldende på avreisedagen. Ved avbestilling av årsaker nevnt foran, tilbakebetales innbetalt beløp. Reisen kan imidlertid ikke avbestilles av årsaker nevnt foran hvis  begivenheten som legges til grunn for avbestillingen var eller burde vært kjent ved bestilling.

5. LAMME AS sin rett til å kansellere eller endre reisen uten erstatningsplikt

LAMME kan kansellere reisen eller øke prisen dersom det påmeldte antallet er mindre enn det angitte minimumsantallet for reisen (se punkt 8 - andre avsnitt). Varsel om kansellering gis av LAMME senest 20 dager før avreise. LAMME kan kansellere en reise uten erstatningsansvar, dersom pakkereisen ikke kan gjennomføres på grunn av uunngåelige og ekstraordinære omstendigheter og den reisende underrettes om kanselleringen uten ugrunnet opphold. Slike hindringer kan etter omstendighetene være krig eller krigshandlinger, naturkatastrofer, farlige smittsomme sykdommer eller andre begivenheter som må likestilles med de foran nevnte.

6. Reise- og avbestillingsforsikring

LAMME anbefaler alle reisende å ha gyldig reiseforsikring. LAMME anbefaler å tegne en avbestillingsforsikring dersom dette ikke er inkludert i reiseforsikringen. For reiser i Europa anbefales det å skaffe seg Europeisk Helsetrygdekort. Den reisende er selv ansvarlig for å tegne de nødvendige forsikringer.

7. Pass og visum

Det er den reisendes ansvar å sørge for at pass og eventuelt visum er gyldig ved avreise. Vær oppmerksom på at mange land krever at passet er gyldig i minst 6 måneder etter hjemreisedato. Ved alle reiser utenfor fastlands-Norge anbefaler LAMME pass som gyldig legitimasjon da enkelte samarbeidspartnere, også i Europa, krever pass som eneste gyldige legitimasjon. Visumkrav til aktuelle reisemål oppgis under praktisk info på reisens nettside. Vi forholder oss til visumregler for norske statsborgere. Om du ikke reiser med norsk pass, må du selv sjekke visumregler for ditt statsborgerskap til det aktuelle reisemålet.

8. Forbehold

Det tas forbehold om prisendringer på grunn av forhold utenfor LAMMEs kontroll. Slike forhold kan være valutaendringer, endringer i transportpriser og økning i offentlige skatter og avgifter. LAMME forbeholder seg retten til å fakturere et pristillegg som følge av eventuelle endringer.

Dersom annet ikke er oppgitt på reisens nettside, er en gruppereise med påmelding basert på minimum 10 betalende deltagere. Ved færre deltakere kan LAMME kansellere reisen eller øke prisen.

Det er viktig å merke seg her i forhold til forrige avsnitt, at LAMME bekrefter endelig gjennomføring av reisen når tilstrekkelig mange har meldt seg på. LAMME gir da beskjed til de påmeldte gjestene om at flybilletter kan bestilles. Se også pkt. 10 nedenfor om "Reise til/fra reisemålet".

Et eventuelt pristillegg som følge av forhold nevnt ovenfor skal varsles skriftlig senest 20 dager før avreisedato. Utgjør tillegget mer enn 8 prosent av reisens totalpris, har den reisende anledning til å heve avtalen og få full refusjon av innbetalt beløp.

Reisende som har bestilt dobbeltrom eller del i twin-rom må betale enkeltromstillegg dersom den andre part frafaller eller det ikke melder seg en ytterligere person å dele rom med. Om dette er aktuelt kontaktes den reisende og tilleggsfaktura sendes i forkant av reisen. Dette er ikke gyldig grunn til å avbestille reisen.

Reisens innhold kan bli påvirket av forhold utenfor LAMMEs kontroll. Eksempelvis vær, fremkommelighet, seilingsforhold, arbeidskonflikter og lignende. Dersom slike forhold skaper hindringer for gjennomføring av det oppsatte programmet, vil LAMME, i samarbeid med vår lokale samarbeidspartner, foreta nødvendige justeringer i eksempelvis reiserute, innhold, transportmiddel og overnattingssted. LAMME vil bestrebe seg på å erstatte de deler av reiseinnholdet som blir påvirket av endringen med likeverdige alternativer.

9. Den reisendes plikter

Den reisende har selv ansvar for å kontrollere at mottatte reisedokumenter stemmer overens med navn og bestilling. Den reisende må overholde betalingsfristene og må ved avreise ha nødvendige reisedokumenter som kreves for å gjennomføre reisen.

Den reisende må kunne håndtere sin egen bagasje og kunne reise uten assistanse. Spesielle behov underveis på reisen må opplyses om ved påmelding. Vi gjør oppmerksom på at reiseleder ikke kan yte særskilt assistanse til noen av deltakerne under reisen.

Det er deltakers ansvar å ha god nok helse, fysisk og psykisk, til å gjennomføre reisen. Den reisende plikter å rette seg etter regler gitt av offentlige myndigheter, og må ikke opptre til sjenanse for medreisende eller andre. Ved utilbørlig oppførsel kan den reisende bli avvist fra reisen og må selv bære kostnadene med hjemreise.

Den reisende kan gjøres erstatningsansvarlig hvis vedkommende med vilje eller uaktsomt påfører arrangøren tap, blant annet ved å ikke overholde de bestemmelser som er nevnt ovenfor.

10. Reise til/fra reisemålet

LAMME organiserer ikke internasjonale flybilletter, men vil anbefale hvilke flyvninger som gir best reiserute. På tursidene vil det være link direkte til flyselskapenes bestillingssider samt til samarbeidspartner The Vibe dersom man ønsker praktisk hjelp til å bestille flybillettene. Dette gir den reisende større fleksibilitet og lavere priser (erfaringsmessig 25-30% lavere flypris ved individuell bestilling sammenlignet med gruppebestilling).

Det er den reisendes ansvar å møte på avtalt sted og til avtalt tid for videre transport/program med gruppen. Eventuelle forsinkelser eller uteblivelse fra den reisendes side gir ikke rett til prisavslag eller erstatning for tapt arrangement, det være seg for hele eller deler av programmet.

11. Mangler ved reisen

Den reisende plikter å gi beskjed uten ugrunnet opphold dersom det oppdages mangler ved reisen. Om mangelen først oppdages etter at reisen har begynt, må den reisende reklamere på stedet til LAMMEs reiseleder eller representant på stedet eller til LAMMEs hovedkontor, slik at arrangøren gis anledning til å rette opp mangelen. Hvis en mangel ikke løses tilfredsstillende på stedet, kan det klages skriftlig til LAMME senest to uker etter avsluttet reise. Merk her at LAMMEs reiser starter og avsluttes på reisemålet. Hvis klagen ikke løses i minnelighet, kan saken sendes til Klagenemda for Pakkereiser. Kommentarer/klager innsendt via LAMMEs evalueringsskjema anses ikke som reklamasjon.

12. Generelle vilkår

LAMME AS opptrer som formidler mellom kunden på den ene siden og agent og hoteller på den andre siden. Det vises eller til Pakkereiseloven.

13. Reisegarantifondet (RGF)

LAMME AS er medlem av det norske Reisegarantifondet og har stilt lovpålagt reisegaranti.
www.rgf.no